Marzano en Hattie: de overeenkomsten uit meta-onderzoek

De punten in onderstaand artikel zijn heel logisch als je het leest. Toch valt het niet mee scherp te houden in de dagelijkse onderwijspraktijk. Dit helpt mogelijk weer even om in het oog te houden wat werkt in het onderwijs.

Waarbij uiteraard van belang om het als leerkracht jouw persoonlijke draai te geven op basis wat voor jou en jouw klas werkt.

John Hattie en Robert Marzano zijn waarschijnlijk de meest gelezen onderzoekers op het gebied van onderwijs op dit moment. Beiden proberen door middel van meta-onderzoek te ontdekken wat er precies werkt in het onderwijs. Hier hebben ze allebei een andere methode voor. John Hattie kijkt vooral naar resultaten uit ‘harde’ toetsen, zoals de PISA of het CITO. Marzano kijkt vooral naar docenten en gebruikt daarbij zelf ontwikkelde instrumenten. Dat dit verschillende resultaten oplevert is dan ook geen verrassing, maar er zijn ook veel overeenkomsten. Lees het volledige artikel voor de 8 belangrijkste overeenkomsten

Klik hier voor het volledige artikel op de site van Vernieuwenderwijs